woensdag 4 september 2024

Abdicatie Koningin Wilhelmina


Een vermoeide koningin Wilhelmina kondigt op 12 mei 1948 haar abdicatie aan: “Er is de last van het klimmen der jaren, een achteruitgaan van veerkracht, weerstand en arbeidsvermogen. Op 4 september 1948 deed koningin Wilhelmina afstand van de troon. Wilhelmina had toen een regeer periode van vijftig jaar achter de rug. In september 1898 werd de meerderjarige Wilhelmina in de Nieuwe Kerk in Amsterdam officieel tot koningin gekroond. Ze was in totaal vijftig jaar koningin van Nederland en deed vrijwillig afstand van de troon.


Op 4 september 1948 vertelt Wilhelmina vanaf het balkon van het Paleis op de Dam dat ze zojuist afstand heeft gedaan van de troon. De Dam is stampvol. Er wordt met vlaggetjes gezwaaid of een traan weggepinkt. 

Hierna gaf Wilhelmina haar laatste toespraak tot het Nederlandse volk. 

 “Ik stel er prijs op u zelf mede te delen, dat ik zojuist mijn troonsafstand heb getekend ten behoeve van mijn dochter, Koningin Juliana. Ik dank u allen voor het vertrouwen, dat gij mij vijftig jaar lang hebt gegeven. Ik dank u voor de toegenegenheid, waarmede gij mij steeds hebt omringd. Met vertrouwen zie ik uw toekomst tegemoet onder de zorgende leiding van mijn innig geliefd kind. God zij met u en de koningin. En ik acht mij gelukkig met u allen te kunnen uitroepen: ‘Leve onze koningin! Hoera! Hoera! Hoera!’





 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Prinsjesdag

Op Prinsjesdag spreekt de Koning in de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal de Troonrede uit. Daarin geeft de regering aan wat de be...