vrijdag 6 september 2024

Inhuldiging Koningin Juliana


Op 6 september 1948 werd Juliana ingehuldigd als Koningin, precies vijftig jaar na haar moeder Koningin Wilhelmina. In de dagen rond de troonsbestijging van Juliana wordt er in Nederland uitgebreid aandacht besteed aan het gouden jubileum en het afscheid van koningin Wilhelmina als vorstin en wordt de nieuwe koningin verwelkomd. 

Om 11.00 uur loopt koningin Juliana, gekleed in de traditionele koningsmantel, met prins Bernhard vanuit het paleis naar de Nieuwe Kerk. Voor het eerst zijn bij de inhuldiging ook leden van buitenlandse koningshuizen aanwezig. 

Koningin Juliana houdt voor de officiële inhuldiging een toespraak. Vele zullen haar bekende uitspraak wel herkennen : " Sedert eergisteren ben ik geroepen tot een taak die zo zwaar is dat niemand die zich ook maar een ogenblik heeft ingedacht, haar zou begeren, maar ook zó mooi, dat ik alleen maar zeggen kan: wie ben ik, dat ik dit doen mag?" .


Daarna legt Juliana de eed af : "Ik zweer aan het Nederlandse volk, dat ik de grondwet steeds zal onderhouden en handhaven. Ik zweer, dat ik de onafhankelijkheid en het grondgebied van de Staat met al mijn vermogen zal verdedigen en bewaren; dat ik de algemene en bijzondere vrijheid en de rechten van alle mijne onderdanen zal beschermen, en tot instandhouding en bevordering van de algemene en bijzondere welvaart alle middelen zal aanwenden, welke de wetten te mijner beschikking stellen, zoals een goed koning schuldig is te doen. Zo waarlijk helpe mij God almachtig.”

Hierna is het de beurt aan de De leden van de Staten-Generaal die de eed of de belofte afleggen. Als iedereen dat gedaan heeft is het de beurt aan de oudste heraut die roept : “Hare Majesteit Koningin Juliana is ingehuldigd” waarna driewerf “hoera!” klinkt.

De nieuwe koningin en prins Bernhard verlaten dan de Nieuwe Kerk met het lied " De Heer is mijn Herder" en gaat terug naar Paleis op de Dam waar de koninklijke familie op het balkon verschijnt en zich laat toejuichen door het toegestroomde publiek.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Prinsjesdag

Op Prinsjesdag spreekt de Koning in de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal de Troonrede uit. Daarin geeft de regering aan wat de be...